Duisburg este un oraș în landul Renania de Nord-Westfalia, Germania și este situat în regiunea Niederrhein (Rinul de Jos), altitudinea orașului variind între 82,5 m și 14,85 m.
Duisport, cel mai mare port din lume
Una din cele mai puternice legaturi ale Duisburg-ului cu lumea din jur este desfasurata prin intermediul activitatilor din portul orasului, Duisport. Duisport este cel mai mare port inland din lume, având o capacitate de 3.4 milioane TEU (tip standard de container de 6 metri ). Duisport are nenumărate facilități și avantaje, create in timpul dezvoltarii: deține propriul “ecosistem”,o rețea de trenuri – Duisrail, rețea de transport, logistică și se intinde de-a lungul a peste 1.300 ha de pământ.
Prin Duisport trec anual milioane de tone de carbuni, sute de mii de masini si milioane de tone de marfa, facand legatura cu aprovizionarea a peste 30 de milioane de germani si olandezi. Este cel mai mare hub logistic continental, reusind prin plasare geografica sa optimizeze costurile de transport atat la nivel regional cat si national. Datorita celor trei tipuri diferite de transport existente – fluvial, pe calea ferata si reteaua de drumuri – Duisport reuseste sa transporte marfa catre destinatii eficient si la costuri minime. Cele 300 de companii de logistica prezente in portul Duisburg aduc valoare adaugata activitatii portului, generand venituri adaugate de peste 3 miliarde de euro anual
Duisburg – prezentarea orasului
Orașul este situat la marginea zonei puternic industrializate Ruhrgebiet (Bazinul Ruhrului) și la vărsarea acestuia în Rin. Marfurile descarcate in Duisport sunt transportate până în China pe calea ferată. Cifra de afaceri a Duisport este în jur de 3 miliarde pe an, bani din care aproape 10% sunt reinvestiti in dezvoltare.
Orașul Duisburg cu o jumătate de milion de locuitori este situat pe locul cinci pe lista orașelor din Renania de Nord-Westfalia, capitala landului fiind în Düsseldorf. Localitatea era un centru comercial important incă din Evul Mediu, insă își pierde acest rol în secolul XIII prin mutarea comerțului în afara Rinului; în secolul XIX insă reușește să crească din nou importanța economică a orașului prin depozitarea cărbunelui de-a lungul cursului Rinului.
Etimologia denumirii orașului Duisburg și localități învecinat. Scurt istoric
Numele orașului semnifică “fortăreată în zonă inundabilă”; o altă variantă este aceea de “regiune umedă” sau “regiune inundabilă”, dar îi este atribuită și semnificația de “cetate de pe deal”, orașul vechi fiind într-adevăr situat pe o ridicătură de teren pe malul Rinului.
Spre vest, orașul se invecinează cu orașele Moers, Rheinberg și Dinslaken din districtul Wesel, în est cu orașele Oberhausen și Mülheim an der Ruhr, în sud cu orașul Ratingen din districtul Mettmann, cu Düsseldorf, Meerbusch din districtul Rhein-Kreis Neuss și orașul Krefeld.
În urma numeroaselor săpături arheologice, au fost descoperite urme ale civilizației romane prin intărituri, fortărete care asigurau legiunilor romane traversarea Rinului. “Piața veche” era prin secolul al V-lea un centru comercial, fiind legat direct de malul Rinului prin strada “Hellweg”. În anul 883, pentru prima oară este amintit orașul în cronica “Regino von Prüm”, atunci când este cucerit de normanzi, respectiv, de vikingi, care iernează în acest loc.
Datorită poziției geografice avantajoase și a poziției strategice de o importanță ridicată a Duisburg-ului (aflându-se la confluarea căilor nautice a Rinului cu Ruhrul), instaurarea curții regale în anul 740 a fost un eveniment deloc surprinzător.
În anul 1002, regele Heinrich II este sfințit de către episcopii din Köln și Liège, în timp ce în anul 1173, regele Barbarossa permite să se tină anual în Duisburg, timp de 14 zile, “piața stofelor”.
Pană în anul 1290, Duisburg rămâne un oraș independent, însă la această dată regele Rudolf von Habsburg l-a dăruit grofului din Kleve pentru 2000 de mărci de argint. În perioada următoare, Duisburg devine pană în secolul XIV membru al orașelor hanseatice.
Astfel, dintr-un oraș comercial devine, treptat, un oraș provincial cu o pondere crescută în agricultură. În dezvoltarea culturală a orașului, o influență de o deosebită importanță o are Gerhard Mercator și înființarea Universitătii în anul 1655. După 11 ani, prințul Kurfürst Friedrich Wilhelm interzice orașului drepturile de oraș imperial, orașul-impreună cu principatul Kleve deBrandenburg-aparținând de Prusia.
Atracții turistice
Innenhafen face legătura între partea centrală a orașului și cea de nord, loc în care clădiri vechi și hale industriale au fost transformate în birouri și instituții culturale.
În locul în care în prezent se află Muzeul Kultur und Stadthistorisches înainte erau o moară și un depozit; muzeul găzduiește expoziții din arheologie și istorie, împreună cu o expoziție a lucrărilor cartografului și geografului Gerhard Mercador. Cea mai proeminentă lucrare a acestuia este proiecția Marcador, utilizată și astăzi, însă într-o formă modificată, permițând desenarea hărților cu acuratețe, pe o suprafață plană.
Mai la est, pe malul apei, alte depozite renovate își au adăpostul, printre acestea numărându-se și Muzeul Kuppersmuhle, noul forum de artă contemporană. Alături, Muzeul Wilhelm Lehmbruck își face apariția, cu o colecție importantă de artă a secolului XX.