În ultimii ani comerțul online a cunoscut un avânt încurajator, iar cu situația actuală a pandemiei globale comerțul online este și mai favorizat.
Evoluția comerțului online
Având în vedere situația la nivel global, care influențează de altfel și situația din țara noastră, se merge pe o puternică creștere a digitalizării și implicit a acțiunilor care se fac prin intermediul mediului online. La începutul pandemie erau un număr de aproximativ 100 de magazine online în țara noastră, care primeau în jur de 1000 de comenzi pe zi fiecare. Specialiștii au constatat că anul 2021 a adus o creștere a acestora cu aproximativ 15%. Tendința tot mai mare a oamenilor de a face cumpărăturile în online va duce către formarea unor marketplace-uri, deoarece aceste persoane vor dori să își concentreze cumpărăturile într-un singur loc. Vor crește astfel și investițiile în digitalizare, tehnologie și servicii a principalilor deținători de magazine online. Se preconizează că inclusiv mall-urile mari se vor dezvolta în direcția ecommerce și vor intra pe cât mai multe magazine online, complementare site-urilor proprii, pentru a-și vinde produsele. Principalele produse achiziționate online în perioada pandemiei au fost cele de decorațiuni interioare, casă și grădină, farmacie și modă. Rețelele sociale au un rol important în menținerea comerțului online prin facilitarea vânzărilor și realizarea unui marketing optim.
Modalități de plată la o comandă online
O dată cu mărirea volumul de comenzi în online s-au dezvoltat și modernizat și modalitățile de plată. Plata în sistem ramburs este din ce în ce mai mult înlocuită cu plățile online, care sunt ușor de făcut, rapide și uneori îți oferă avantaje în magazinul online, cum ar fi reduceri sau cadouri la plata cu cardul. Te poți folosi, de asemenea, de carduri de credit și îți poți achiziționa produsele dorite fie în rate, fie în baza acestui card care reprezintă practic un avans față de plata din contul de debit. Însă sunt destule persoane care aleg încă plata ramburs, mai ales când nu sunt sigure de magazinul online unde au făcut comanda și vor să plătească astfel când primesc coletul. O altă variantă ar fi prin ordin de plată, însă această variantă este din ce în ce mai rar folosită.
Viitorul plăților electronice
De-a lungul timpului plata pentru produsele și serviciile pe care le achiziționai se făcea cu ajutorul banilor, apoi au apărut cardurile, cărțile de credit și de debit, etc. Banii au fost ușor de folosit deoarece erau ușor de transportat, ușor de măsurat și de cheltuit. În ultima perioadă tendința merge către plățile electronice, care sunt considerate metoda principală de plată pe viitor. Sunt persoane care chiar cred că banii fizici vor fi înlocuiți în totalitate și se vor folosi doar aceste plăți electronice, iar cauzele acestui fapt sunt în primul rând restricțiile date de pandemie dar și intensificare comenzilor online. Aceste plăți electronice sunt de fapt totalitatea tranzacțiilor făcute în mediul online, fără transfer fizic de fonduri. Acestea sunt considerate a fi simple, sigure și securizate. Se pot realiza contactless și chiar prin intermediul telefonului tău mobil, de aceea oamenii nu mai au nevoie de un portofel atunci când ies din casă. Iar dacă la începuturile lor acestea se foloseau pentru a ușura comenzile online și plățile, acum acestea sunt considerate a fi esențiale și folosite de aproape toți oamenii. Contextul pandemiei face ca plățile electronice să cunoască o mai mare arie de acoperire, datorită faptului că această metodă permite distanțarea socială și limitează contactul între persoane. Însă există și o ușoară lipsă a încrederii când vine vorba de plățile online, ceea ce duce la o popularitate crescută a portofelelor online de tipul PayPal sau Payoneer.